گشنیز و خواص آن
نوشته شده توسط : روغن شترمرغ اصل

گشنیز و خواص آن

گشنیز به انگلیسی،گشنیز پلو،گشنیز کباب،گشنیزو جعفری،گشنیز+خواص

گشنیز سبزی معطر و خوش بو و پر مصرف در ایران است .بهتر است بدانید که گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است و در اکثر نقاط ایران نیز می روید. از زمان های قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها هم بوده است.جالب است بدانید که بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماری های مختلف از آن استفاده می نموده است. لازم به ذکر است که در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می نموده اند.البته پزشکان قدیم معتقد بودند گشنیز از سرایت امراض جلوگیری می نماید، از این رو به افراد مبتلا به آبله فرمان می دادند که آب گشنیز را به دور چشمهایشان بمالند تا میکروب آبله به چشم ها سرایت نکند.

گشنیز،خواص گشنیز
موارد استفاده گشنیز را بشناسید

قابل توجه است که گشنیز تازه گیاه معطری است که در کوکو و آش استفاده می شود.البته تخم آن را نیز تفت داده و پودر می کنند و به عنوان ادویه به ویژه در غذاهای هندی ، در ادویه گرام ماسالا استفاده می کنند. مخلوط پودر تخم گشنیز و زیره سبز در غذاهای ایرانی مثل خورش ها، عدسی  و عدس پلو  استفاده می گردد.
جالب است بدانید که گشنیز و تخم گشنیز از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک می باشند

گشنیز،خواص گشنیز
خواص تخم گشنیز را بشناسید

قابل ذکر است که  تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل  مخلوط کنید که برای تقویت بدن بسیار مفید و موثراست.
لازم به ذکر است که  خوردن تخم گشنیز معده را تقویت می کند و به همراه غذا به هضم آن کمک می کند. معده و روده را ضد عفونی می کند و کرم کش است. برای این منظور 2 تا 5 گرم تخم بو داده آن مصرف کنید. بهتر است بدانید که تخم گشنیز ادرار آور است. بدنیست بدانید که برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز استفاده می کنند ، بدین صورت که 10 تا 30 گرم از آن را در یک لیتر آب دم کرده و مانند چای با شکر بنوشید. قابل توجه است که برای رفع تب و  سرماخوردگی  مفید است. برای این منظور یک سوپ رقیق از آب مرغ و گشنیز تازه تهیه کنید و پس از چند مرتبه مصرف ، اثر معجزه آسای آن را ببینید.

گشنیز،خواص گشنیز

خواص برگ و ساقه گشنیز را بشناسید

جالب است بدانید که آب گشنیز  خواب آور  است. برای این منظور باید30 گرم از آب گشنیز خام را همراه با شکر خورد. مصرف بیش از این مقدار موجب حالت سستی می شود. قابل ذکر است که مسکن و آرام کننده است. در واقع خوردن گشنیز با غذا از ترش کرن جلوگیری می کند و در کل گشنیز جلوی مسمومیت های غذایی را می گیرد.و البته برای بر طرف کردن بوی بد دهان  سوپ یا آش گشنیز میل کنید.جالب است بدانید که گشنیز تشنگی را رفع می کند.

گشنیز،خواص گشنیز

خوردن گشنیز برای دهان و دندان  بسیار مفید است. در واقع هم لثه را سالم می سازد و هم جلوی خرابی دندان ها را می گیرد و درد دندان را رفع می کند.پس خوردن این سبزی مفید را فراموش نکنید.

گشنیز و خواص آن

مطالب مرتبط:

مرزه

نعناع

تره

ریحان

 





:: بازدید از این مطلب : 695
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 دی 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: